Bezuinigt op marketing, investeert in digitaal

Unilever gaat zijn marketingkosten flink beteugelen door meer digitaal te adverteren en arbeidsplaatsen te schrappen. Een klein 800 medewerkers zullen verdwijnen, hoofdzakelijk in de VS.

Sinds Paul Polman CEO werd in 2009 heeft Unilever de broekriem aangetrokken, maar nu zijn hardere maatregelen nodig. Het Brits-Nederlandse bedrijf zou nauwelijks nog groeien in ontwikkelde markten en steeds meer concurrentie ondervinden van P&G en L’Oreal.

Dit jaar moet 450 miljoen dollar worden bezuinigd op marketing, fors meer dan de 260 miljoen van vorig jaar. Er zal minder worden geadverteerd in ‘media die niet werken’ en meer worden uitgegeven aan digitale media. Digitaal vormt nu vijftien procent van het marketingbudget, tegen 12 procent in 2011.

Unilever heeft sinds 2009 2,7 miljard dollar bezuinigd op advertentieuitgaven, maar nog altijd heeft het bedrijf een indrukwekkend leger van zevenduizend marketeers en wordt jaarlijks 9,1 miljard besteed aan advertenties en promoties.

via Unilever bezuinigt op marketing, investeert in digitaal .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: